Kastrering.

Varför kastrerade jag Ruben?

Jo, för att han har ett navelbråck som man inte får avla på. Viste inte om det när jag köpte han, dåligt påläst om navelbråck.. Säljaren sa inget utan diskuterade avel... Känner mig lurad, dels för framtida parning och på priset jag köpte han för.. Men så går det när man inte läser på, skyll sig själv..

Jag har rådfrågat många om kastrering eftersom jag ingen egen erfarenhet har. Kom tillslut fram till att de va de bästa, eftersom ja inte får avla och att Ruben e osäker. Inget man vill avla vidare på. Men i mina ögon är Ruben den bästa som finns även om jag tycker han e världens jobbigaste hund ibland.

Tycker att man ska kastrera om man inte har planerat sitt köp av hund så att den passar utmärkt till avel . Vill inte ha en sexuellt frustrerad hund som bara har parning i huvudet. Inte snällt för hunden. Vill ha en hund som är fokuserad på mig och inte alla dofter som gömmer sig på marken.

Ruben är 9 månader, har ¨lyft på benet när han kissar sen juli månad. Red på andra hundar redan när vi tog första sprutan hos vetrinären. Så ett dominant beteende har funnits från start. Så jag vill ta ner han på jorden, få han att lugna sig. Att kastrera löser inga problem, men kan vara till hjälp. Hård träning e nog det enda rätta.

Tuben sätter verkligen mitt tålamod på prov, jag har sjukt dåligt tålamod så att träna utan att ta de personligt när han inte gör som ja vill e svårt å ja får bita mig i läppen många gånger. Men vi ger inte upp! Jag köpte Ruben för att jag ville ha en hund, en livskammrat på 4ben! De mesta är nog mitt eget fel att han har blivigt som han är, man vill ju inte se de själv men... Ruben e ett litet monster som kommer undan med mycket pga av sin storlek. Jag e besviken på mig själv. Men även om det finns många motgångar så finns de också mycket bra med Ruben♥

En kastrering kosar mycket pengar så vill inte höra om jag har gjort rätt eller fel, jag gjorde det som jag tror blir bäst för Ruben. Nu e han 2 kulor fattigare men ett navelbråck som e fixat och slipper framtida problem med ena kulan som låg på fel plats.

Sårena läker jätte bra och tratten sitter på plats än. Ruben tar dagen som den är, här hemma e han lugnaste killen i stan. På fredag ska vi på återbesök hos vetrinären.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vi kastrareda våran chihuahuakille innan ett årsålder vi med, då slipper dom det jobbiga med tikarna när dom löper + att risken för problem med prostatan minskar och det är bara positivt =)



fin hund du har =)



MVH/Emelie

2011-10-17 @ 13:00:31
URL: http://lillaemmpa.blogg.se/
Postat av: emelie

Ja jag tycker hanhundarna ska kastreras om dom inte används inom avel,



Ja visst är han söt våran lilla Boss, din ruben med =) Underbara hundar dom här chihuahuorna!

Hur våran hund är till sättet!



Inte så skällig, ÄLSKAR alla han känner, vill gärna vara med på allt, älskar att ligga under täcket och sova och kryper gärna upp i knäet om man sitter i soffan! Går bra ihop med små hundar, hans bästa kompis är en yorkshireterrier =) men han gillar itne större hundar, dom är han rädd för och skäller på =)



Hur är din ruben?



MVH/Emelie

2011-10-18 @ 16:12:54
URL: http://lillaemmpa.blogg.se/
Postat av: Sofia

Jag tycker det är helt idiotiskt att kastrera sin hund bara sådär utan anledning, oavsett om man inte ska använda hunden till avel.



Inget emot om du gjort det, inget emot om någon gör det, men jag tycker det är helt fel inställning att ha för kastrering - att om hunden inte ska användas till avel så ska den kastreras. Det går fetbort hos mig.



Jag förstår ju att du gjorde det på grund av att ena kulan inte hade ramlat ner, och då finns det ju risker och kanske till och med måste opereras, så inget emot det. Absolut inte. Jag förstår dig precis.



Jag vet hundar som helt har ändrat beteende och personlighet när dom har kastrerats, och det har inte varit till det bättre, utan till det sämre. Det kan ju gå åt vilket håll som helst.



Jag kan säga att mina juckar nästan inget (nästan aldrig) och jag har inte det minsta problem med det. Det är väl inte sådär jätte vanligt att hunden går och vill jucka på saker, folk och hundar precis hela tiden så att det blir jobbigt. Det finns ju hundar som kanske är sådana, men som sagt, inte var och varannan hund.



Men jag förstår dig precis. Ville bara skriva vad jag tyckte. Vad köpte du Ruben för? Blev lite nyfiken då jag också blev "lurad" av Leos uppfödare, dock mer allvarligt än detta. Inget jag kunde vara påläst för.



Ha det toppen! Kram

2011-10-22 @ 00:23:03
URL: http://sofialiljeberg.blogg.se/
Postat av: Sofia

Okej, får man fråga det exakta priset på Ruben?



En hund som har navelbråck ska säljas till reducerat pris. Eller ska och ska. Är man en seriös uppfödare så drar man av en summa för att det är en defekt hund man säljer. Har man en kennel som är kopplad till SKK, som typ alla kennlar är, så kanske det till och med finns som regel att sälja en defekt hund för reducerat pris. Jag är inte säker. Men dom flesta tar inte fullpris för en hund som är defekt i alla fall.



Man ska inte avla på en hund med navelbråck, och dessutom köpte du honom krypt va? Alltså att den ena kulan inte hade ramlat ner. En krypt hund är också en defekt hund och ska också säljas till reducerat pris.



Man ska heller inte avla på en krypt hund. Och svar på din fråga, man får inte ställa ut en hund som är kastrerad. Heller inte en hund med navelbråck.



Synd att du blev lurad. Men man är ju alltid någon gång nybörjare på något, och det finns tyvärr folk till allt. Oavsett så tycker du fortfarande om Ruben lika mycket, även om du inte kan avla på honom eller ställa ut honom. Det finns ju så mycket annat man kan göra! :)

2011-10-22 @ 17:01:03
URL: http://sofialiljeberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0