Kroppssåpråk

Hej på er!

Satt å läste i min brukshunds tidning igår, kul läsning. Temat var, lär dig läsa din hund. 
Jag tycker att det är svårt att läsa av Ruben, tror jag tänker för mycket "människa". Men det är himla kul att bara sitta å titta på han, se hur han better sig och vad han gör för små gester med sin lilla kropp!

När vi är bland barn läser jag in allt som han gör, vill verkligen veta vad han tänker. Vill förstå han! Varför han beter sig som han gör när barn är i närheten.

Igår va ja barnvakt en stund åt min sambos syskonbarn, två vildingar på 2 och 4år. Deras mamma är väl medveten om Rubens bettende och förbereder dom alltid väl innan mötet me Ruben. Men fast att dom vet att dom bara ska strunta i Ruben så hoppar dom av lycka när dom ser han, dom hoppar nästan på han. Dom kastar ben på han, gapar å skriker, hoppar och stuttsar. Ja förstår Ruben, hade ja vart lika liten som han hade ja blivigt fundersam och försökt försvara mig. Kan förstå att hundar uppfattar barn som lite läskiga, dom gör precis som dom vill. Charmigt, men för en liten hund kan de vara svårt.
Efter helgen hos min syster och igårkväll så har jag märkt att Ruben har mycket svårare för de mindre barnen än de större. Ruben jagar dom små å naffsar efter deras små fötter. Får verkligen hålla ögonen på han... Provade vattenflaskan igår, hjälpte lite. Behöver bara visa den så vet han vad som gäller.
Tror Ruben är nyfiken på barnen, fast att han naffsar efter dom så vill han inte gå ifrån dom.
Glömde ju säga att Ruben va jätte duktig igår när barnen kom, då skällde han inte alls. Bara vifftade glatt på svansen å lätt sig klappas av dom. Barnen kunde även sitta lugnt och öva på sitt och ligg med han. Blir så glad nrä de går bra. När barnen kan klappa han! Ska tänka mer på dom stunderna ist för dom när han springer å skäller efter dom..


De här med kroppssråk, har ni tänkt på hur mycket hunden läser av er med hjälp av det. Det stod så bra i tidningen. Att när valpen är liten så springer den som ett plåster efter dig, har inte lärt sig att förstå dig än. Sen när valpen blir stor så sköter den sig själv mer och vet vad som gäller. Den läser av sin husse/mattes kropps språk.

Du som tror att din hund har stenkoll på olika kommandon, gör ett litet test!
Om din hund kan "sitt" kan du prova att vända dig om elle rgömma dig, säg sen orden sitt och se vad hunden gör. Förstår den ordet eller ser den helt ovetande ut?
Det stor i tidningen att de flesta hundar ser förvånade ut. att de hörbara ordet inte räcker, de behöver se vad di säger också. alla små onödiga gester som du gör vid kommandot blir en naturlig del av inlärningen.

Ruben och jag är ett bra exempel på just ordet sitt. Fick öva jätte mycket på det när vi gick på kurser, han förstod inte ordet sitt alls. Övade hela dagarna. Sitt, duktig sitt, bra sitt. Tjatigt men e bra!
Men för att komma till saken. Har märkt att jag gör något särskillt med fingrarna när jag säger ordet sitt, gör jag inte så så sätter han sig inte! Gulligt men sant! Så de är något ja lär barnen som försöker få Ruben att sitta när dom ber! Att de funkar inte att RUBEN SITT SITT SITT SITT eller trycka lite på rumpan. Dom måste ta upp fingrarna, då sitter han!

Hur bra känner din hund dig och dina gester?!
Jag har några bra exempel på mig och Ruben!

1) När jag går på toaletten så kommer Ruben springandes direkt. även om han stensover så hör han det!
    Saken är den att så fort jag ska gå utanför dörren så går ja å pinkar! Ruben vet det och vill inte bli lämnad kvar hemma så gör sig redo! Gulligt!

2) Ruben flyttar sig alltid några meter bort från mig när jag närmar mig hatthyllan. Han vet att jag alltid tappar en keeps eller mössa på han eller på golvet. Jag tappar saker jämt och Ruben gillar det inte så bättre att flytta på sig.

3) Behöver bara tänka parkering så börjar han å prata i bilen. Ja gör väl antagligen nåt särskittd då efter som det kan börja långt i förväg.

Kommer inte på något mer just nu men vist är det kul! Tänk på hur din hund läser av dig!


Saknar mitt hår, blev inte riktigt nöjd nu efter sista klippningen... Känns inte som samma frisyr alls. Klippte av för för mycket.. Men oo va skönt de e å platta de nu! Tar inte emot någonstans!!

KRAM KRAM

Kommentarer
Postat av: Emelie

Roligt det du skrivit om kroppsspråket! Helt rätt att hunden lär sig vad husse eller matte gör! Dom är smarta dom små djuren :) En kompis kompis till mig hade en tollare förut och en gång när han vart trängd i ett hörn av ett barn så högg han barnet över ansiktet! Det va alltså en hund som aldrig gjort någon nånting men när han vart trängd sv barnet högg han! Veterinären sa att hundar har lite svårt för barn då dom inte förstår sig på deras kroppspråk! Dom ser annorlunda ut i rörelse så man ska alltid ha koll på dom vid barn sa han ! Hoppas du haft en bra kväll :)

2011-11-30 @ 22:07:56
URL: http://lillaemmpa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0